woensdag 20 november 2013

Stap 6: Hoe brei ik een trui? De mouwen

Na de rug worden de mouwen gebreid. Sommige mensen breien beide mouwen gelijktijdig zo zijn ze zeker gelijk. Ik doe het niet maar schrijf wel goed op hoeveel nld. ik heb gebreid.

Voor het breien van de mouwen hebben we een nieuwe techniek nodig: meerderen! Je kan opverschillende manieren meerderen. Ik gebruik 2 technieken door elkaar. Gebruik diegene die je het makkelijkst vindt.

- Intercalaire meerdering: neem de draad op tussen 2 steken uit de vorige nld. en brei deze verdraaid.

- Een steek 2 x breien: brei een steek 1 maal langs voren en 1 maal langs achteren.

babymaatjes:
Mouw: Brei zoals de voor en zet 28-30-32-34 st. op. Meerder aan beide kanten: 1 st. elke 6de nld. (3-4-5-6x) = 34-38-42-46 st. Op 10-12-15-18 cm tot. hoogte voor de armsgaten afk. zoals bij de voor. Maak ook dezelfde streepjes als bij de voor. Kant de resterende 6-8-10-10 st. af. 

kindermaatjes
Mouw: Zet 38-40-42-44 st. op en brei zoals de rug. Brei boordsteek 1/1 en brei verder in tricotsteek. Meerder aan beide kanten elke 6de en 8ste nld. (6-7-8-9x) = 50-54-58-62 st. Op 21-24-27-30 cm tot; hoogte minderen voor de raglan zoals bij de rug. Vervolgens de resterende 10 steken afk. 

Zoals de voor en de rug zet je opnieuw steken op en brei in boordsteek. Voor mijn 4 jaar zet ik 40 st. op en brei ik 4 nld. in boordsteek 1/1. Vervolgens verder breien in tricotsteek (1 nld. recht, 1 nld. averecht) en tegelijkertijd meerder aan beide kanten. Elke 6de en 8ste nld. wordt heel vaak fout geïnterpreteerd. Wat moet je doen:

Meerdering 1: Brei 6 nld. en maak in nld. 7 aan beide kanten een meerdering (een meerdering wordt steeds in de rechte nld. gemaakt)
Meerdering 2: Brei dan 7 nld. en maak in de 8ste nld. opnieuw een meerdering een beide kanten.
Meerdering 3: brei 5 nld. en maak in de 6de nld. een meerdering aan beide kanten.
Meerdering 4: Brei dan 7 nld. en maak in de 8ste nld. opnieuw een meerdering een beide kanten.
Meerdering 5: brei 5 nld. en maak in de 6de nld. een meerdering aan beide kanten.
Meerdering 6: Brei dan 7 nld. en maak in de 8ste nld. opnieuw een meerdering een beide kanten.
Meerdering 7: brei 5 nld. en maak in de 6de nld. een meerdering aan beide kanten.
Dus in totaal 7 meerderingen afwisseld de 6de en de 8ste nld. Brei nog een paar nld. en op 24 cm tot. hoogte aan beide kanten st. afk. voor de armsgaten. vervolgens minderen zoals bij de rug en voorkant. De resterende 10 st. afk.

Beide mouwen moeten hetzelfde zijn! Veel breiplezier en tot volgende week met tip over hoe je een trui mooi in elkaar zet en afwerkt! 

4 opmerkingen:

  1. Mijn patroon zegt in elke 6e naald 6x 1 steek. Ook met bovenstaande uitleg begrijp ik er niks van. Wat moet ik precies doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet dus in de 6de naald 1 steek meerderen daarna brei je 5 naalden dan ben je in naald 12 waar je dus weer 1 steek moet meerderen daarna weer 5 naalden breien en in naald 18 1 steek meerderen dan weer 5 nld en in nld 24 1 st meerderen dan weer 5 nld breien en in nld 30 1 st meerderen dan weer 5 nld breien en in nld 36 1 st meerderen

      Verwijderen
  2. in mijn patroon staat dat ik in elke 4e naald moet meerderen, maar dan zit ik op de averechtse kant te meerderen op mijn mouwen.

    BeantwoordenVerwijderen