dinsdag 5 november 2013

Stap 3: Hoe brei ik een trui! De opzet van de rug.

In vorige blogposten heb ik jullie het patroontje van de trui gegeven. Nu kunnen we van start gaan.

Stap 1: Kies de juiste maat!

Om een idee te geven welke maat je moet breien: een 2 jaar is goed voor een kindje van 18m tot 2 jaar! Het patroontje is opgesplitst in babymaatjes en kindermaatjes.

de babymaatjes gaan van 0 maand tot 12 maand
de kindermaten gaan van 2 jaar tot 8 jaar

Hoe lees ik dan een patroontje?
Bv: Ik ga een 4 jaar breien dan neem ik telkens het tweede cijfertje. Staat er maar 1 cijfertje in het patroon dan is dit gelijk voor de 4 maten. TIP! Om je niet te vergissen omcircel je best alle cijfertjes die voor u gelden.

In mijn geval moet ik 74 steken opzetten en met nld. 4mm, 4 nld. breien in boordsteek 1/1.

Stap 2: We kunnen beginnen breien!

Hier vind je een hele goede link naar de techniek die ik gebruik om op te zetten. Er zijn verschillende manieren om op te zetten, ze zijn allemaal juist.

Brei vervolgens in boordsteek 1/1: R1: *1 st. r, 1 st. av* herhaal *tot* R2: Brei de steken zoals ze zich voordoen. Wanneer je eindigt met een r steek begin je de volgende nld. met een av st, en als je eindigt met een av st.  begin je de volgende nld. met een r st. Je kan opnieuw een goede instructievideo vinden op drops design. Gebruik voor de boord steeds en halve nld. minder.

Dan verder breien in fantasiesteek met nld. 4.5: R1: alle steken r breien, R2 en 4: av breien, R3: *1 st. r, 1 st. av*

tot 23 cm tot hoogte beginnen we aan de minderingen voor de raglan....

donderdag ben ik er weer met meer uitleg en tips! Heb je vragen laat het ons gerust weten via facebook of mail.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten